Maandelijks archief: augustus 2015

Wat werkt voor mij?

image

Als ik mijn dagelijkse portie voor- en na verhalen lees valt me  een ding op: aankomen lijkt voor iedereen zo’n beetje hetzelfde te gaan, afvallen en een gezond gewicht behouden doet iedereen op zijn eigen manier.  Als ik heel eerlijk ben, wil ik het liefst lezen over vrouwen van mijn lengte en startgewicht die binnen een klein aantal maanden het aantal kilo’s kwijt zijn geraakt dat ik kwijt wil en die daarna nooooit meer zijn aangekomen (en liefst nu weer doen wat ze voor ze afvielen deden…) oftewel: ik wil graag het sprookje.  Ook wil ik graag zelf dat mijn lijf van de ene op de andere dag fit en gezond is. Guess what? Het gaat niet zo….

Dit weekend ging ik bij het buiten zetten van de vuilniszak door mijn rug. Kan gebeuren…. Ik heb er zaterdag expres een beetje doorheen gefietst en gewandeld om in beweging te blijven. Maar misschien bedoelen ze met ‘ in beweging blijven’ niet dat je 35 kg fietst en 10 km wandelt, misschien is dat een beetje overdreven en is ook iedere dag een tot twee keer met de kettlebells trainen en de 30 days crunches challenge doen en fietsen of op de crosstrainer een beetje veel als je net weer gaat bewegen. Kortom: ben ik mezelf niet overdreven aan het pushen voor resultaat met als grote kans dat ik over een week of 8 totaal gedesillusineerd (want nog niet op streef of te moe of de salades zat) de boel opgeef?

Het midden vinden tussen alles of niets is voor mij best lastig. Toevallig een kenmerk van veel dieters…. En dat midden, dat is echt de weg naar een blijvend resultaat. Dus ik stuur weer bij. Fijn dat mijn lijf me aangeeft daaraan behoefte te hebben…

De kracht van motivatie

motivatie

Ik heb deze week een aantal keer gesproken met mensen over de motivatie om gezond te eten en een gezond gewicht te bereiken. Motivatie is als het ware de motor achter iedere keuze, het geeft je de kracht om de moeilijkere keuzes te maken.

Motivatie is er in soorten en maten en afhankelijk van de soort of maat brengt die je veel verder of maar een beetje. Eén van de dingen die mij op dit moment motiveert is op 16 oktober in een vliegtuigstoel type economyclass kunnen passen en er redelijk comfortabel in kunnen zijn (voor zover dat met gewichtsverlies te bereiken is…   :-) Die motivatie biedt steun tot 16 oktober en misschien ook nog wel voor de terugweg. Op 16 oktober kan ik onmogelijk een gezond gewicht bereikt hebben en het koersen op deze datum helpt me zeker niet om altijd gezond te eten, tenzij ik voortaan ieder jaar op 16 oktober ga vliegen.

Maar er zijn motivaties die nog minder werken, nl die een “daar wil ik van weg” in zich dragen. bv: ik wil niet meer in maat 50 moeten (ook bij maat 52 en hoger bereik je je doel!) Anders dan een motivatie die “ergens naartoe” gaat zijn die motivaties nl veel minder gericht. Er zijn talloze manieren om de ergens van weg te gaan, terwijl de ergens naartoe veel specifieker is. In NLP wordt dit away from en towards motivatie genoemd. Away from motiveert vaak kortdurend, en krachtig, towards meer voor lange duur en rustiger. Beiden zijn nuttig.

Veel mensen gebruiken een specifiek gewicht als een ergens naartoe en gaan als een bezetene op weg om dat doel te halen. Het “hoe’ op het weg ernaartoe en het ‘waarom’ van juist dit doel is dan niet belangrijk voor ze. Als ze dan vlak voor die haven liggen, begint de ellende, veel gedoe en strijd met zichzelf als ze niet dat ene gewicht behalen, soms zelfs met frustratie eten en dus weer aankomen als gevolg. Dan even helemaal vergeten watver al bereikt is…. Ik ken die strijd en heb hem al vaak gevoerd en heus ik heb een getal in mijn achterhoofd waar ik naartoe wil. Maar belangrijker is dat ik ook criteria heb die vast hangen aan ongeveer dat gewicht, bv “ik wil weer moeiteloos 3 keer per week 7 km hard kunnen lopen” en “ik wil moeiteloos 20 km  kunnen wandelen”en “ik wil bij het traplopen op mijn werk pas bij de achtste trap buiten adem zijn (ipv nu de vierde). Ook is een van mijn motivaties op dit moment “ik gun mezelf voor altijd de strijd met de kilo’s te staken, ik wil blijven balanceren rondom een gezond gewicht met niet meer dan 3 kilo boven en onder dat gewicht als marge”. Het is een hele mond vol en het helpt me als ik die lekkere worteltaart wil, zoals ik vanmiddag wou nadat ik gister al zeer uitgebreid gedineerd had met een enorme bak crème brûlée toe (bij strandtent KW106 in Katwijk, enorme aanrader!!!). Ik kies dan “nee! nu niet, ik wil dat gezonde gewicht behalen!”

Nog iets…. motivatie is handig/nuttig/nodig om goede keuzes te kunnen maken. Géén keuzes hoeven maken kan ook enorm handig/nuttig en nodig zijn: zorg gewoon dat je alles wat je gaat eten tevoren inplant en inkoopt, snijdt en meeneemt en je hebt niet eens een keuzemoment waarin je voor een lastige keuze staat. Een handigheidje uit de gedragseconomie, ookwel bekend als ‘nudging’ …. en daarover later meer.

Hoe ging het deze week? erg goed! iedere dag bewogen, iedere dag opgelet met eten. Totaal nu -6kg. Tevreden!

De gezonde vakantie

Tijdens de Franse vakantie is het me gelukt om op een gezonde en prettige manier het aantal kilo’s kwijt te raken dat ik normaal tijdens een vakantie aankom. Het geheim van dit succes is: KIEZEN! Iedere dag bewegen, meestal een groene smoothy als ontbijt en (bijna) iedere dag iets extra’s zoals een wijntje en wat chips, maar dan geen taart. Of wel taart en koffie, maar dan geen wijn. Iedere dag veel groente en fruit, het brood een beetje beperkt. Ik heb niet het gevoel dat ik hierdoor iets gemist heb, wel voelde ik me al snel energieker, positiever. Dit patroon heb ik doorgezet na de vakantie, al heb ik geen taartje meer gegeten zoals dat citroentaartje…. wel neem ik nu iedere dag iets. Een stukje pure chocolade, een klein glaasje wijn, een paar blokjes kaas bij mijn bakje kerstomaatjes.

vakantiesucces1 vakantiesucces2

 

Het motivatietouwtje

Nu ongeveer een maand nadat ik begonnen ben gezonde keuzes te maken in mijn eet- en beweegpatroon vraag ik me af wanneer ik daar eigenlijk precies mee gestart ben. Ik heb me gewogen op 27 juli dat weet ik wel. Twee dagen daarvoor lunchte ik met een collega en gaf ik aan dat het mijn “galgenmaal” was en ik daarna zou gaan beginnen met gezond eten. Ik had geloof ik kalfskroketten op brood.

Het is natuurlijk niet dat ik die nooit meer zal kunnen eten, maar voorlopig ben ik het niet van plan. Ik doe nu even niets wat me van koers kan afbrengen. Niet omdat ik denk dat ik van kroketten aankom, maar wel omdat ik weet dat als ik  ze nu neem, een stemmetje zal opdoemen dat zegt “ach, dan kan dat ijsje ook wel…. en die chips…. en dat wijntje…” Ik neem dus nu best iedere dag iets dat niet heel gezond is (vandaag wat chocolade, in het weekend had ik wijn), maar niet iets waarvan ik weet dat het me triggert om te gaan overeten. Geen winegums dus, geen fudge, geen taart of cake, en ook geen kauwgom of andere dingen waar een erg zoete smaak aan zit. Fruit uitgezonderd. Kort gezegd krijg ik van een appel geen zin in een heel krat appels, maar van een punt appeltaart wel in de hele taart.

Wat me op koers houdt is ook resultaat zien. En dat zie je niet altijd op de weegschaal. De afgelopen week stond ik praktisch stil in gewicht en dan haal ik af en toe mijn troef tevoorschijn, het touwtje dat ik nog voor 27 juli maakte en toen precies om mijn taille paste. Het touwtje zit permanent in mijn portemonnee en als ik even denk dat het allemaal niet opschiet, doe ik het even om mijn taille en dan zie ik de 12 centimeter die het touwtje nu al te lang is. Veel hè?  Wat zal het touwtje aangeven op de dag dat ik naar Aruba vlieg?


                                                   motivatietouwtje

No photo’s, please

Nu ik toch begonnen ben met het open en eerlijk vertellen over mijn stappen naar een gezond gewicht, en ik het ergste, mijn begingewicht, al heb gedeeld (114 kg, aaaaagh), gelijk ook maar het andere erge: foto’s. Het is natuurlijk aardig om progressie aan de hand van foto’s bij te houden, maar ja…. dat betekent dat je toch echt een beginfoto moet hebben. In de vakantie heeft mijn vakantiemaatje een paar hele erge foto’s van me gemaakt. Leuk, lachend, maar jee, ben ik dit?

Het stelselmatig doen alsof er niets aan de hand is, is helaas een grote valkuil van mij geweest. Een tijd niet op de weegschaal, rekbare kleding, gewoon niet op de foto. En verder heel hard mijn buik inhouden als er iemand naar kijkt en zich afvraagt of ik zwanger ben (Nee, dus!).

Inmiddels heb ik besloten dat ik wat ik ook weeg of hoe ik er ook uitzie, ik niets heb om me voor te schamen. Het is hooguit erg jammer dat ik zo ongezond met mezelf ben omgegaan en dat ik mezelf daarmee tekort heb gedaan, maar ik heb niet ” gefaald ” en ik “ben ook niet verkeerd” . Ik heb alleen een beetje een onhandige strategie gehad om met moeilijke dingen van het leven om te gaan en met de leuke dingen want ik (over)at zowel van verdriet als frustratie als vreugde.

 

                                                            no photos week 1

Inmiddels heb ik besloten dat ik beter verdien, dat ik me weer energiek wil voelen en ondernemend. Dat ik leuke(re) kleding wil kunnen dragen, dat ik me aantrekkelijk(er) wil kunnen voelen, dat ik makkelijk in een vliegtuigstoel wil kunnen passen als ik over 7 weken naar Aruba vlieg.

En daar werk ik nu hard aan. Door iedere dag gezond te eten, door iedere dag te bewegen en heel vaak te sporten. Door mezelf niet op mijn kop te geven, maar ook niet op de bank te blijven hangen.

Vanochtend woog ik me en was ik 6 kg kwijt. Ik hoop op 15 kg voor Aruba en zet alles op alles om dat te bereiken. Vanochtend ben ik de 16 km naar mijn werk gefietst, vrijdag fiets ik ze weer terug. Ik ben op weg….

 

 

 

Eindelijk van start

Op 27 juli woog ik me, 114 kg zag ik tot mijn schrik. Dat betekent dat ik minimaal 39 kg moet afvallen om weer een gezond gewicht te bereiken.  Ik voelde me ellendig: kortademig, schuurplekken op mijn dijen op warme dagen, niks staat meer leuk, een soort van muurbloempje, totaal niet passend bij wie ik ben. 27 juli was ook de eerste dag van mijn vakantie naar Zuid Frankrijk. Normaal kom ik in de vakantie altijd minimaal 3 kg aan, dit keer lukte het me 3 kg af te vallen? Hoe dat komt? dat ga ik hier delen….