Naturally slender eating strategy

NLP kan je ook wel de studie van wat werkt noemen, een studie die in de jaren ’70 begon toen Bandler en Grinder, een wiskundige en linguist samen gingen onderzoeken wat er werkt in communicatie.
Bandler en Grinder kregen al snel een groep studenten enthousiast. Samen gingen ze van heel veel dingen die sommige mensen goed kunnen, maar anderen niet, bestuderen wat de succesfactoren zijn. Een van de dingen die onderzocht werd is het succesvol zijn in een gezond gewicht hebben en behouden. Daarvoor hebben Connirae en Steve Andreas the naturally slender eating strategy ontdekt. (Zie: Heart of the mind) Ze zeggen daarover dat veel ‘dieters’ in een levenslange strijd verwikkeld zijn om gewicht te verliezen terwijl andere mensen slank blijven zonder enige moeite. Ze onderkennen een aantal factoren die van invloed zijn in gewichtsproblemen. De natural slender eating strategy is er een van, maar er zijn ook andere factoren waaraan je mogelijk ook moet werken om je doel te bereiken.

Factoren die ze noemen zijn:
– overeten wanneer je ongelukkig of gestressed bent, omdat het een manier is om betrouwbaar plezier te hebben in je leven: een manier vinden om met deze gevoelens om te gaan is de sleutel hiervoor,
– te weinig bewegen zodat de balans calorie├źn in versus uit leidt tot aankomen: het vinden van motivatie tot plezierig meer bewegen is daarin van belang,
– je geen raad weten met seksuele avances, jezelf onaantrekkelijk zwaar maken is daarvoor een uitweg: dit kan doorbroken worden door te leren grenzen stellen en omgaan met dit ongemak, of te leren flirten.

En dan nu de strategie…. Hij werd ontdekt door het gedachtepatroon (= de strategie) van een vrouw die meer dan 100 pond overgewicht had te onderzoeken. Ze had een hele korte strategie,nl. : Eten zien? –> eten!!
Onderzoek naar natuurlijk slanke eters leverde op dat ze zich niet gedwongen voelen slank te zijn, dat ze zich niet slecht voelen over het moeten laten staan van lekker eten en dat ze geen voedingsmiddelen tot verboden verklaren.

De strategie bestaat uit de volgende stappen:

1. Iets doet me aan eten denken. Bv zien dat het lunchtijd is, iemand over eten horen praten, honger voelen, eten zien.
2. Ik check hoe mijn maag nu voelt.
3. Ik vraag mezelf af ‘ wat zou nu goed voelen in mijn maag?’
4. Ik visualiseer een mogelijke portie voedsel, bv een broodje, een kop soep, een salade, etc
5. Ik stel me voor hoe ik dit eten eet. Hoe het smaakt, voel hoe het mijn maag bereikt, en krijg een idee van hoe deze hoeveelheid in mijn maag zal voelen na enige tijd als ik het nu eet.
6. Als ik dit gevoel beter vind dan het gevoel dat ik heb als ik niets eet, bewaar ik deze mogelijkheid, anders verwerp ik hem.
7. Dat doe ik met alle opties.
8. Als ik voldoende opties heb afgewogen, kies ik de optie die het beste voelt.
9. Ik eet die keuze zodat ik me zo lekker ga voelen zoals ik al dacht.

Waarom dit werkt?
Omdat het een strategie is die gebaseerd is op het verkrijgen van meer fijne gevoelens.

Het kan dat het werken met deze strategie even wat oefening vraagt omdat je nog niet precies kan aanvoelen hoe bepaalde hoeveelheden voedingsmiddelen gaan voelen. En ja, je kan nog steeds kiezen voor die grote vette pizza. Na enige oefening ga je echter merken dat een of twee puntjes van die pizza al een vol gevoel geven en dat een grote, gevulde salade een heel ander gevoel in je lijf teweegbrengt dan een grote bak friet. Als je die feedback serieus neemt, overeet je heus nog wel eens, maar als je bij de volgende maaltijd de strategie weer toepast voel je al dat je lijf nu juist minder wil eten, en gezonder.

Probeer maar!!!

Een gedachte over “Naturally slender eating strategy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>