Gezond eten met kerst

image

Je kan niet tussen sint en kerst aankomen wat je tussen kerst en sint aankomt, is een dieetwijsheid die in deze periode veel geliket en gedeeld wordt. Jammer dat ik voor mezelf altijd het tegendeel heb bewezen. Natuurlijk begrijp ik dat je best veel meer zou kunnen aankomen tussen kerst en de sint het jaar erop, maar ik kwam meestal aan tussen oktober en januari, of nou ja, zeg gerust februari met een enorme piek in december en daarna ging ik weer ‘braaf’ afvallen met geweldig resultaat richting zomer en aankomen na de zomervakantie. Al met al een beweging die me veel ellende, zelfverwijt en verdriet opleverde en veel onbegrip over waarom ik mezelf dit aandeed.

Gelukkig gooi ik het sinds juli (met de nodige ups en downs) over een andere boeg en dat betekent dat ik de sintperiode ongeschonden door ben gekomen en de kerst ook hoopvol is. Ik krijg namelijk eters de eerste kerstdag dus ik bepaal wat we eten en tweede kerstdag ga ik traditioneel wandelen waarbij ik brood meeneem.

Pre-kerst kwamen zeer fitte vegetarische vrienden eten. Gourmetten met groente en vis moest het worden, zeiden ze. Prima! De dag erna zat ik mijn WW-punten in te vullen en zag ik dat ik zelfs punten over had gehouden!!! Dat komt natuurlijk een beetje door de WW punten waarbij je groente en fruit niet telt en die lagen hoog opgestapeld op mijn bordje en doordat vis en garnalen maar 1 punt per 100 g zijn. Neem dan weinig brood en sausjes van magere yoghurt en je komt de dag met een voldaan gevoel door. Aanrader dus!

Waarom is dit zo belangrijk voor me? Als ik het gevoel krijg dat ik ‘zielig’ ben omdat ik ‘niks mag’ in deze periode van overvloed, ben ik eerder geneigd er de brui aan te geven en als ik daarbij bepaalde ‘voedingsmiddelen’ pak die voor mij triggers zijn voor eetverslavend gedrag (denk aan truffelpepernoten, tulband en chips) dan is de kans aanwezig dat het me heeeeeeel veeeeeel moeite kost weer mijn rem te vinden. Dus zorg ik ervoor dat ik heerlijk eet. Ik heb het goed. Ik mis niks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>