Zelfbeeld

Vandaag een oefening. En ik vind hem best spannend om te plaatsen, want ik vind hem ook nog eng om te doen. Reden te meer om hem wel te doen trouwens. Heb je moeite met foto’s van jezelf? Vermijd je op de weegschaal te gaan? Gebruik je een ‘lelijk dikke foto’ ¬†van jezelf om jezelf te motiveren om af te vallen? Tijd om de werkelijkheid te accepteren en eens op een positievere manier naar jezelf te gaan kijken….je bent niet je gewicht, je bent ook niet je maat, je bent veel meer dan dat.

Maar eerst nog dit: bij een workshop lichaamswerk die ik volgde¬†begin juni was een van de eerste dingen die we deden een oefening waarbij we plaatsnamen op een groot vel papier en waarbij een ander heel rustig met krijt de omtrek van je lichaam volgde. Ik vond het best eng en confronterend en dat een leuke man de oefening met me deed maakte het nog net een graadje enger. Een detail van het resultaat (in latere oefeningen nader ingekleurd) zie je hier als je goed kijkt. Zo’n beetje het ‘dikste’ van mezelf op het papier, van buik tot bovenbeen. (Links naar rechts) Toen ik de omtrek voor het eerst zag was ik geschokt, verdrietig en voelde ik de zekerheid dat de man met wie ik de oefening deed me zou afwijzen. Of dat laatste waar is, is trouwens niet zo relevant, maar wel dat dat in mijn gedachten automatisch volgde op wat ik waarnam. De waarheid is misschien wel dat ik mezelf afwees.

image

De eerste ‘voorfoto’ die ik plaatste in augustus vond ik erg, maar ook wel representabel genoeg om te tonen. Dat is dus niet de foto waarmee ik zou gaan werken als ik de oefening doe. De foto die je pakt is er eentje waarbij je echt afschuw hebt van jezelf. En dan vraag ik je er even rustig mee te gaan zitten en

1. Te observeren wat je allemaal tegen jezelf zegt als je de foto ziet, bv ‘wat een dikke kop’ ‘logisch dat ik geen partner heb’, ‘wat een vette armen’ etc etc misschien zeg je ook positieve dingen zoals ‘wat een sprankelende ogen’, merk ook dat op. Noteer de gedachten.

2. Stel je nu voor dat je een bron bent van onvoorwaardelijke liefde. Laat die sensatie echt even goed overal in je lijf voelen en kijk opnieuw naar de foto. Wat merk je nu op? Noteer die gedachten.

3. Ga nog eens terug naar de genoteerde negatieve en positieve gedachten. Staat er tegenover iedere negatieve gedachte een minstens even krachtige positieve gedachte?

4. Als dat niet zo is, welke positieve gedachten kan je dan nog erbij verzinnen? Welke positieve gedachten zouden je dierbaren over je hebben? Noteer die.

5. Kijk nogmaals naar de foto en herhaal voor jezelf alle positieve gedachten een paar keer.

6. Pak de foto regelmatig en herhaal dan alle positieve gdachten in jezelf . Verzin er gerust steeds meer bij.

Bezwaren….

Maar wat nou als ik daardoor niet meer wil afvallen?

– Denk je dat je de foto nodig hebt als een soort afschrikkend beeld om jezelf een schop onder je kont te geven? Jezelf neerhalen is nooit een houdbare strategie! Je hebt er meer aan om jezelf liefdevol te bekijken en jezelf het beste leven te gunnen dat je kan hebben. Daar kan een gezond en fit lijf aan bijdragen.

Maar ik voel me zo’ n sukkel als ik dit doe!

– Het kan inderdaad onwennig zijn, maar als het je wat oplevert, waarom dan niet?

Maar ik heb dit soort dingen al vaak gedaan, dat weet ik nou wel…

– okee, wat is dan het bezwaar het toch te doen? Waarschijnlijk kan je de oefening nog wel verbeteren. Let me know!

succes! Enne… Ik doe mee hoor!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>