Toekomstvisie

In het boek ‘Lose weight with NLP’staat een leuke oefening die je kan doen om je doel te visualiseren om jezelf zo te motiveren je gezonde gewicht te gaan bereiken. Het gaat als volgt:

stap 1: erachter komen wat je wil

  • stel jezelf voor over een jaar.
  • Welk gewichtsverlies wil je in dat jaar bereikt hebben? (Volgens Agness is 41,17 kg het maximaal haalbare gezond te verliezen gewicht in een jaar), wees specifiek.
  • hoe zie je er dan uit als je in de spiegel kijkt?
  • wat zullen anderen over je zeggen? Wat zal je tegen jezelf zeggen?
  • hoe zal je je voelen?

Zorg dat je een plaatje hiervan hebt waarin je door je eigen ogen kijkt (jezelf niet in het plaatje ziet) en pas dan de kleuren aan: maak ze levendiger, maak het plaatje groter en maak het geluid en het gevoel sterker. Houd dit in gedachten als je een ‘vision board’ (collage of moodboard) gaat maken.

image
stap 2: een nieuwe jij creƫren

Maak een collage met plaatjes die voorstellen hoe jij er over een jaar uitziet, wat je dan doet etc. Hang deze collage op een plek waar je hem vaak ziet.

stap 3: vragen die je helpen succes te behalen

  • wat wil je specifiek bereiken?
  • met welk doel wil je dit doel bereiken?
  • Waar sta je nu ten opzichte van dit doel?
  • hoe zal je weten dat je je doel bereikt hebt?
  • wat heb je nu al en wat heb je nog nodig om je doel te kunnen bereiken?
  • ken je iemand die al eens een dergelijk doel behaald heeft?
  • wat zal je verliezen en wat zal je winnen bij het behalen van dit doel?
  • wat is je niveau van gecommiteerd zijn aan dit doel (1= totaal niet, 10= maximaal) (als je niet 8 of meer gemotiveerd bent, stop dan maar en ga aan de slag als je het wel bent, zegt Agness)

 

 

Een gedachte over “Toekomstvisie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>