Uit de strijd (3): visualisatie

Wist je dat je hersenen geen goed onderscheid kunnen maken tussen echte beweging en de beweging die je bedenkt? Sporters die visualiseren dat ze sporten hebben er bijna net zulke grote effecten van als sporters die echt in het krachthonk staan. Is onderzocht! Dat principe kan je ook benutten als je fitste lijf wil bereiken, dacht Jon Gabriel en hij schreef er een aantal zeer succesvolle boeken over. En viel zelf meer dan 100 kg af en hield dat eraf. Hij weet waar hij het over heeft.

Lijkt het je grote onzin? In zijn boeken zegt Jon dat hij zich dat kan voorstellen en vraagt je dan of je dan misschien zou willen geloven dat het reduceren van stress door zo even te visualiseren (soort meditatie tenslotte) zou kunnen helpen en het dan gewoon eens een tijdje een kans te geven. Hij raadt aan twee keer per dag een momentje te nemen om jezelf slank en fit te visualiseren. Om je onderbewuste de boodschap mee te geven dat je dat wil zijn, zodat het je daarbij gaat ondersteunen.  Ik ga zijn auteursrecht natuurlijk niet schenden en zal je hieronder een eigen tekst geven. Misschien kan je hem (heel rustig met veel pauzes) inspreken in de dictafoon van je mobiel en hem zo twee keer per dag beluisteren.

Heb je nooit of niet zo vaak eerder gevisualiseerd? Dan is het handig te weten dat wat je ziet of ervaart als je aan het visualiseren bent waarschijnlijk niet zo’n helder beeld oplevert alsof je tv zit te kijken. Nee, het is meer zoiets als dagdromen waarbij je misschien meer ‘een idee hebt bij’, of ‘een gevoel van’ dan een scherp beeld.

image

 

Daar gaat-ie! Ga zitten of liggen op een rustige plek. Sluit eventueel je ogen en maak je comfortabel.

Stel je voor dat je je ideale gezonde lijf hebt. Je bent slank, fit en gezond. Je huid is strak en straalt. Je bent op een zomerse dag op een plek in de buitenlucht waar je graag bent. Voel maar hoe je staat in de omgeving. Hoe voelt je lichaam?

Kijk naar je armen. Hoe zien ze eruit? Zie je je spieren? Voel maar hoe de zomerwarmte de huid van je armen  verwarmt. Hoe zien je armen eruit als je ze beweegt? Misschien ben je aan het sporten in de buitenlucht. Kijk maar naar hoe je armen er dan uit zien.

Kijk ook naar je buik. Merk maar op hoe slank en plat je buik is. Misschien voel je de spieren in je buik wel. Voel hoe je met je platte buik in de omgeving staat. Voel een briesje dat zacht langs je buik blaast. Voel maar hoe het is om zo’n platte, strakke buik te hebben. En merk maar op hoe je door te bewegen in de buitenlucht op kan merken dat je zo’n platte, strakke buik hebt. 

Kijk naar je benen. Merk maar op hoe slank en gezond ze zijn. Je huid straalt, je ziet misschien je spieren wel. Je bent gezond en fit en je staat met je slanke, sterke benen op je favoriete plek. Voel maar hoe het is om zo buiten te staan in de zon en in het briesje.

Je gaat bewegen. Misschien ren je wel of fiets of zwem je. Voel maar hoe je met je fitte lijf  beweegt in de buitenlucht. Hoe gemakkelijk dat gaat. Je fitte lichaam wil bewegen. Je bent vol energie, je straalt. Neem de tijd om dit gevoel en beeld goed in je op te nemen en open daarna langzaam je ogen weer. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>